ایجاد راه شهداد به نهبندان

همانطور که در پست قبل هم نوشتیم راه ارتباطی شهداد به نهبندان با طغیان رود شور قطع شده و اکنون خبر هایی شنیده میشود که اداره راه و ترابری منطقه در صدد کارگشایی برای آینده و کشیدن مجدد این راه می باشد.
متاسفانه این روزها شاهد آن هستم که در بیشتر عملیات اجرایی و در هر سطحی بدون تحقیقات لازم عملیات عمرانی و اجرایی انجام میشود و حتی از تجربه گذشتگان و کارهایی که در قدیم در منطقه انجام شده اطلاعی حاصل میشود و اکثر پروژه ها در سالیان بعد دچار مشکل و یا اندام میشود. کاش دست اندرکاران اینگونه عملیات نگاهی به شناخت زمین شناسی منطقه داشتند و حتی به خود زحمت میدادند تا نیم نگاهی نیز به کتاب های تاریخی و جعرافیا و یا زمین شناختی منطقه کنند. کاش حداقل این فکر برای ما بوجود می آمد که چرا؟ چرا باید در این نقطه از مسیر ارتباطی و جاده ای این طغیان روی دهد؟ به جا است تا با کمی تفکر به نتیجه برسیم و بعد به دنبال بودجه بندی ها و دریافت هزینه برای احداث و ترمیم مجدد جاده باشیم.

بد نیست بدانیم که دقیقا این نقطه که راه به زیر آب رفته است پست ترین محدوده و ناحیه فلات مرکزی ایران واقع شده است و به نام چاله لوت شناخته میشود، جایی که شاید حداکثر ارتفاعی ۴۰۰ متری داشته باشد. دقت کنید ما در گود لوت پست ترین نقطه را با حدود ارتفاع ۱۱۷ متر را داریم ولی آنجا ارتفاع به صورت نقطه ای محاسبه شده است نه به صورت ناحیه ای! و باید هم با طغیان رود شور در همن ناحیه جاده به زیر آب رود چرا که در قدیم و وجود راه های باستان و کاروان رو نیز جاده ای در این قسمت وجود نداشته است و جاده از گدار باروت میگذشته است(به نقل از مستشرق مشهور دکتر آلفونس گابریل) و بعد ها در زمان پهلوی اول نیز برای تجارت و راه ارتباطی بین کرمان و خراسان از قسمتی به نام گدا مستوفی یا گدار کال شور کامیون ها عبور میکرده اند.

همان طور که در پست های قبل نیز ذکر شد رود شور با وجود آرامشی که در خود نشان میدهد یکی از خطرناک ترین عارضه های زمینی منطقه است که عبور از آن برای کاروانیان در قدیم و کامیون ها مشکل ساز بوده و از دو نقطه یاد شده که تقریبا در کنار یکدیگر هستند این مواصلات صورت می پذیرفته است.

پس با احداث جاده و ترمیم دوباره آن در نقطه قعلی باز هم باید شاهد طغیان دوباره رود شور در سالیان بعد باشیم و این به معنی هزینه های اضافی و دور ریختن بودجه های مربوط به آن است. چرا دست اندرکاران راهداری استان کرمان به فکر ساخت جاده ای برای همیشه نیستند؟ راهی که در قدیم هم از خبیص به نه میرسیده است و از نقاط یاد شده عبور میکرده است.

۴ دیدگاه دربارهٔ «ایجاد راه شهداد به نهبندان»

  1. درود
    اول، این که طرحی عمرانی را بدون مطالعه انجام دهیم و محیط را خراب کنیم، سپس برای ترمیم خرابی خود ساخته بودجه تصویب کنیم به رویه ای معمول در کشور تبدیل شده است.
    دوم، بهتر است نظر چند متخصص را جویا شد و نتیجه را برای اداره راه و دیگر تصمیم گیران ارسال کرد. شاید گوش شنوایی پیدا شود.

  2. با سلام
    محور شهداد به نهبندان مسيري است كه بر اساس ملاحظات امنيتي منطقه و جهت دسترسي به كوير احداث گرديده و مسير يابي آن بيشتر تحت الشعاع مسائل امنيتي بوده تا ملاحظات شبكه راه
    در زمان احداث جاده مطالعات هيدرولوژي آن انجام شده است و با علم به وضعيت توپوگرافي منطقه با كمترين هزينه و با استفاده از مصالح محلي و آسفالت سرد مسير احداث شده است. ابنيه فني مسير براي اينكه توجيه اقتصادي داشته باشند بر اساس ضوابط فني موجود براي دبي ٥٠ ساله طراحي و اجرا ميشوند
    حال آنكه دبي بارندگي فروردين امسال با دوره بازگشت ٢٠٠ ساله بوده و بسيار بيشتر از ظرفيت معمول ابنيه فني مسير بوده و منجر به خسارت شده است كما اينكه در ديگر نقاط كشور نيز سيل هاي بيش از ظرفيت طراحي پل ها خرابي ايجاد كرده اند و اين به معني كوتاهي در مطالعات نميباشد چون كه اينگونه سيلها احتمال وقوعشان بسيار كم است و هيچ كجاي دنيا ابنيه فني معمول در جاده ها را بر اساس حجم سيلابهاي ٢٠٠ ساله طراحي نميكنند چون كاملا غير اقتصادي خواهد بود. در حال حاضر آب بردگيهاي مسير با استفاده از مصالح محلي به صورت خاكي ترميم شده تا دسترسي نيروهاي امنيتي به كوير از طريق زميني برقرار گردد. قدري دور از انصاف است تا بدون اطلاع از جزئيات يك موضوع تخصصي و فني در مورد آن اظهار نظر كرد كما اينكه دانش كافي براي احداث مسير شهداد نهبندان به گونه اي كه در مقابل هيچ سيلي دچارخرابي نشود وجود دارد اما به دليل حجم زياد منابع مالي مورد نياز اقتصادي نخواهد بود

    1. پیش از هرچیز سپاس دارم از شما که با دقت فراوان وقت گذاشته و اطلاعات خوبی که بسیاری از ما در جریان نبودیم را داده اید. احتمالا شما از دست اندرکاران راه میباشید و چه خوب است تا بتوانم با انگونه اطلاعت که ما نداریم به انصاف مطلب ها را منتشر کنیم تا دچار شایبه برای دیگران هم نگردد. چنانچه اجازه داشته باشم این مطب شمارا هم در خود متن به نحوی جایگزین نمایم تا کسانی که به خود مطلب رجوع میکنند از آنها نیز بهره ببرند.
      اداره متبوعه شما برای این آب گرفتگی زیاد چه برنامه ای را دارد؟ آیا منتظر خشک شدن و ترمیم راه هستید و یا میتوان با شما در جلسه ای شرکت و مسیری که در نظر ما است و در قدیم نیز از آن استفاده میشده به اطلاع شما رساند؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *