همانطور که در پست قبل هم نوشتیم راه ارتباطی شهداد به نهبندان با طغیان رود شور قطع شده و اکنون خبر هایی شنیده میشود که اداره راه و ترابری منطقه در صدد کارگشایی برای آینده و کشیدن مجدد این راه می باشد.
متاسفانه این روزها شاهد آن هستم که در بیشتر عملیات اجرایی و در هر سطحی بدون تحقیقات لازم عملیات عمرانی و اجرایی انجام میشود و حتی از تجربه گذشتگان و کارهایی که در قدیم در منطقه انجام شده اطلاعی حاصل میشود و اکثر پروژه ها در سالیان بعد دچار مشکل و یا اندام میشود. کاش دست اندرکاران اینگونه عملیات نگاهی به شناخت زمین شناسی منطقه داشتند و حتی به خود زحمت میدادند تا نیم نگاهی نیز به کتاب های تاریخی و جعرافیا و یا زمین شناختی منطقه کنند. کاش حداقل این فکر برای ما بوجود می آمد که چرا؟ چرا باید در این نقطه از مسیر ارتباطی و جاده ای این طغیان روی دهد؟ به جا است تا با کمی تفکر به نتیجه برسیم و بعد به دنبال بودجه بندی ها و دریافت هزینه برای احداث و ترمیم مجدد جاده باشیم.
بد نیست بدانیم که دقیقا این نقطه که راه به زیر آب رفته است پست ترین محدوده و ناحیه فلات مرکزی ایران واقع شده است و به نام چاله لوت شناخته میشود، جایی که شاید حداکثر ارتفاعی ۴۰۰ متری داشته باشد. دقت کنید ما در گود لوت پست ترین نقطه را با حدود ارتفاع ۱۱۷ متر را داریم ولی آنجا ارتفاع به صورت نقطه ای محاسبه شده است نه به صورت ناحیه ای! و باید هم با طغیان رود شور در همن ناحیه جاده به زیر آب رود چرا که در قدیم و وجود راه های باستان و کاروان رو نیز جاده ای در این قسمت وجود نداشته است و جاده از گدار باروت میگذشته است(به نقل از مستشرق مشهور دکتر آلفونس گابریل) و بعد ها در زمان پهلوی اول نیز برای تجارت و راه ارتباطی بین کرمان و خراسان از قسمتی به نام گدا مستوفی یا گدار کال شور کامیون ها عبور میکرده اند.
همان طور که در پست های قبل نیز ذکر شد رود شور با وجود آرامشی که در خود نشان میدهد یکی از خطرناک ترین عارضه های زمینی منطقه است که عبور از آن برای کاروانیان در قدیم و کامیون ها مشکل ساز بوده و از دو نقطه یاد شده که تقریبا در کنار یکدیگر هستند این مواصلات صورت می پذیرفته است.
پس با احداث جاده و ترمیم دوباره آن در نقطه قعلی باز هم باید شاهد طغیان دوباره رود شور در سالیان بعد باشیم و این به معنی هزینه های اضافی و دور ریختن بودجه های مربوط به آن است. چرا دست اندرکاران راهداری استان کرمان به فکر ساخت جاده ای برای همیشه نیستند؟ راهی که در قدیم هم از خبیص به نه میرسیده است و از نقاط یاد شده عبور میکرده است.