یاردانگ
  • یاردانگ
  • بیابان
  • راه‌های قدیمی و کهن
  • عوارض جغرافیایی
  • اطلاعات عمومی
  • زیست‌بوم
  • داستانک
  • دیدنی‌ها
  • خطرات
  • اخبار
  • اقامتگاه
  • مسیر بیابانی
  • Login
  • Register
No Result
View All Result
یاردانگ
  • یاردانگ
  • بیابان
  • راه‌های قدیمی و کهن
  • عوارض جغرافیایی
  • اطلاعات عمومی
  • زیست‌بوم
  • داستانک
  • دیدنی‌ها
  • خطرات
  • اخبار
  • اقامتگاه
  • مسیر بیابانی
No Result
View All Result
یاردانگ
No Result
View All Result
راه و جاده ابریشم

راه و جاده ابریشم

جاده ابریشم بی‌گمان یکی از ارکان مهم تبادل تجاری و فرهنگی در میان کشورها بوده است

Admin by Admin
۱۷ دی ۱۴۰۳
in اطلاعات عمومی, راه‌های قدیمی و کهن
501 5
2
Share on FacebookShare on Twitter

You might also like

تمدن جیرفت

تمدن جیرفت

۰۸ آبان ۱۴۰۴
قهستان

قهستان

۳۰ مهر ۱۴۰۴

آیا می‌دانید راه و جاده ابریشم قدمتی کمتر از راه‌های شاهی داشته است؟
پادشاهان اشکانی و بعدها خَلَف
آنها در دولت ساسانی برای بهبود وضع راه‌ها و نظم بخشی در آن کوشش‌های فراوانی داشته‌اند. نگهداری از این راه‌ها و تاسیسات مربوط به آن هزینه‌هایی را شامل می‌شده که از طریق وضع مالیات بر روی کالاهای بازرگانان تامین می‌شده است. البته این مالیات‌ها علاوه بر تامین هزینه‌های صورت‌ گرفته در راهسازی و نگهداری از آن، به یکی از منابع مهم درآمدی دولت نیز در زمان ساسانیان در‌آمده و بخشی از هزینه‌های دولت را تامین می‌کرده است.

  • با رواج تجارت و بازرگانی در دولت ساسانی و تامین هزینه‌های عمرانی از اخذ مالیات، بالطبع توانسته‌اند شهرها و روستاهای بیشتری را به وسیله راه‌های ساخته شده و مجهز به چاه آب، کاروانسرا، حوض انبار و رباط‌ها به یکدیگر مرتبط کنند.

  • در دوره اشکانیان نیز برای حفاظت از کاروانیان و تجار، پلیس سواره و رسته‌ای به همین منظور ایجاد شده بود.

  • در دوره هخامنشیان نیز برای ارتباطات دولت چاپارخانه‌هایی مجهز به اسب‌های تیز رو و تازه نفس این امر را به عهده داشته‌اند.

اینها همه دلالت بر معاملات تجار و بازرگانی بین شهرها و مرزهای فلات ایران بوده است که با راه اندازی راه و جاده ابریشم به راه‌های کهن در فلات ایران، تجارت بین چین و ایران و اروپا به صورت گسترده‌تری ادامه پیدا کرد. در حقیقت ابتدای قرن اول مسیحیت، کالاهای تجاری پس از عبور از فلات ایران وارد کشور کوشان می‌شده (کوشان دولت بزرگی شامل افعانستان امروزی، قسمتی از هندوستان، روسیه و چین بوده است) و بعد از آن قسمتی از کالاها از طریق فلات پامیر و ترکستان چین به سرحدات چین رسیده و قسمتی نیز از طریق معابر هندوکش و دره کابل به هندوستان فرستاده می‌شده است.
راهی که از مهم‌ترین شاهراه‌های بازرگانی در دنیای قدیم به حساب می‌آمده  و از چین به ایران و سپس انطاکیه در کنار دریای مدیترانه می‌رسیده و آن را بواسطه تجارت ابریشم به راه و جاده ابریشم نام نهادند.

مسیر راه و جاده ابریشم حدود ۶٬۴۳۷ کیلومتر بوده و به‌ عنوان پلی بین چین ایران تا اروپا شناخته می‌شده است. راه ابریشم نقش بالایی در تبادلات فرهنگی و اقتصادی، تجاری بین سرزمین‌های شرقی و غربی را عهده‌دار بوده است. جاده ابریشم همانطور که گفته شد، در قرن اول پیش از میلاد، توسط سلسله هان در چین برای کشف دنیای تازه و سپس بازرگانی و تجارت تاسیس و راه‌اندازی شده است.
علاوه بر تاثیرات تسلط عثمانیان بر قسطنطنیه، سیاست‌های دولت مینگ نیز از عوامل مهم در زوال تدریجی جاده ابریشم می‌باشد و این جاده در ایران نیز بعد از دوره صفوی رونق خود را از دست داد. از دست دادن امنیت در این جاده برای کاروانیان و تجار، جنگ‌های قبیله‌ای و منطقه‌ای که سایه خود را بر روی این راه می‌انداخت، راهزنان که با از دست رفتن امنیت جاده، خود را سلطه‌گر این راه می‌دانستند و در نهایت ظهور فناوری‌های جدید و تلاش مردم برای تولید کالاها و اقلامی که پیش از آن از طریق جاده ابریشم به کشورهایشان وارد می‌شد از عوامل مهم بی رونقی جاده ابریشم است.

بد نیست بدانیم راه‌های شاهی که به شوش می‌رسیده + و به جاده سلطنتی معروف بوده‌اند قبل از راه و جاده ابریشم، در زمان داریوش اول هخامنشی ساخته شده است. ایرانیان جاده سلطنتی را گسترش دادند و مسیرهای کوچکتری به آن اضافه کردند که بین‌النهرین را به شبه‌قاره هند و شمال آفریقا متصل می‌کرد. اسکندر مقدونی، فرمانروای پادشاهی یونان باستان، سلطه خود را بر ایران، از طریق جاده سلطنتی گسترش داد و در نهایت بخش‌هایی از آن با جاده ابریشم ادغام شد.

مسیر جاده ابریشم بعد از برج سنگی ( برج سنگی نام مکانی به عنوان مرکز تلاقی کاروان‌های تجار چینی در کشور چین است) به فلات پامیر، شهر بلخ، مرو، هرات، طوس، شهر ری در فلات ایران، همدان، بغداد، حلوان، فرات، شهر هیراپولیس و سپس به بندر انطاکیه میرسیده است.

در سال ۲۰۱۳ جاده ابریشم جدید، با هدف اتصال کشورهایی که در جنوب شرقی آسیا قرار دارند، به کشورهای غربی و اروپایی تاسیس شد. این جاده قاره آسیا را از طریق کریدورها، سرپل‌های دریایی، پل‌های زمینی و شبکه‌ای از نیروگاه‌های ویژه، به اروپا و بخش‌هایی از آفریقا متصل می‌کند. جاده ابریشم فرصت‌های اقتصادی چین را به‌عنوان یکی از ابرقدرت‌های اقتصادی دنیا گسترش می‌دهد. این جاده امکانات جدیدی در اختیار دولت‌ها قرار داد تا تجارت خود از طریق اروپا، آفریقا و آسیا را توسعه بخشند.

راه و جاده ابریشم
نقشه‌ای از جاده ابریشم جدید

نام «جاده ابریشم جدید» برای توصیف چندین پروژه زیرساختی بزرگ به کار می‌رود که به‌دنبال گسترش حمل‌ و نقل از طریق مسیرهای تجاری تاریخی هستند. از جمله شناخته شده‌ترین آن‌ها پل زمینی اوراسیا و جاده چین است که با نام ابتکار کمربند و جاده (Belt and Road Initiative) معرفی شده است. گذرگاهی بین قاره‌ای که چین را به آسیای جنوب شرقی، جنوب آسیا، آسیای مرکزی، روسیه و اروپا از طریق زمینی متصل می‌کند و مناطق ساحلی چین را از طریق راه ابریشم دریایی به یکدیگر پیوند می‌دهد.

Tags: Silk Roadجاده ابریشمراه ابریشمراه و جاده ابریشم
Admin

Admin

Related Stories

تمدن جیرفت

تمدن جیرفت

by Admin
۰۸ آبان ۱۴۰۴
0

تمدن جیرفت و اخباری جدید از این منطقه حکایت از آن دارد که چهار اثر باستانی نفیس (عتیقه) از دل...

قهستان

قهستان

by Admin
۳۰ مهر ۱۴۰۴
0

قهستان کجاست؟ سرزمینی که در تمامی نقشه‌های قدیم به وضوح از آن نام برده شده و دارای وسعت زیادی است...

کریت

کریت

by Admin
۰۹ مهر ۱۴۰۴
0

روستای کریت در مسیر راه تاریخی دیهوک به طبس و در ۲۰ کیلومتری شهرستان طبس قرار دارد. نام کُریت در...

سگ توره

سگ توره

by Admin
۱۴ شهریور ۱۴۰۴
0

سگ توره چیست؟ در مورد پدیده هیبرید شدن حیوانات یا همان دورگ شدن توسط آمیزش و زادآوری اعضای متفاوت خانواده...

Next Post
قلعه مک شور

قلعه مک شور

Comments ۲

  1. مرتضی سنجوری says:
    10 ماه ago

    مطالب رو خوندم و دارم هنوز می خونم استاد

    پاسخ
    • Admin says:
      10 ماه ago

      امید که مفید واقع شده باشه

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Yardang (Iran Deserts is our Speciality)

یاردانگ سایت مستقل خبری و اطلاع‌رسانی است.
آگاهی‌رسانی و اطلاعات جامع از کویرها و بیابان‌های ایران
در حیطه فعالیت‌های سایت یاردانگ است.
هر گونه برداشت با ذکر منبع یعنی سایت یاردانگ مجاز است.
کلیه حقوق سایت یاردانگ برای شرکت کلوت شهداد کویر به شماره ثبت ۶۱۴۳۴ محفوظ می‌باشد.

  • Buy
  • Support Forum
  • حمایت مالی
  • About / درباره ما
  • Contact us / تماس با ما

بیابان‌های ایران تخصص ما است 2012 Yardang.ir©

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms below to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
icon
از ما بپرسید ....
icon
×
icon
تا جایی که بتوانیم آگاهی شما را بالا می‌بریم. از ما بپرسید ...
ما سعی داریم در کمترین زمان ممکن پاسخ‌گوی شما باشیم.
مدیر سایت Whatsapp chat
مدیر سایت
مدیر سایت
برای شروع گفتمان، کلیک کنید
×
icon
سوالات متداول
در این قسمت سوالات متداول کاربران جمع آوری شده است تا در صورتی که شما هم همین سوال را دارید پاسخ سوال خود را پیدا کنید
بازگشت
No Result
View All Result
  • صفحه اصلی
  • راه‌های قدیمی و کهن
  • عوارض جغرافیایی
  • اطلاعات عمومی
  • بیابان
  • زیست‌بوم
  • اخبار
  • داستانک
  • دیدنی‌ها
  • خطرات
  • اقامتگاه
  • تور
  • مسیر بیابانی
  • تماس با ما

بیابان‌های ایران تخصص ما است 2012 Yardang.ir©