یاردانگ
  • یاردانگ
  • بیابان
  • راه‌های قدیمی و کهن
  • عوارض جغرافیایی
  • اطلاعات عمومی
  • زیست‌بوم
  • داستانک
  • دیدنی‌ها
  • خطرات
  • اخبار
  • اقامتگاه
  • مسیر بیابانی
  • Login
  • Register
No Result
View All Result
یاردانگ
  • یاردانگ
  • بیابان
  • راه‌های قدیمی و کهن
  • عوارض جغرافیایی
  • اطلاعات عمومی
  • زیست‌بوم
  • داستانک
  • دیدنی‌ها
  • خطرات
  • اخبار
  • اقامتگاه
  • مسیر بیابانی
No Result
View All Result
یاردانگ
No Result
View All Result
مین در بیابان لوت

مین در بیابان لوت

یکی از خطراتی که در بیابان لوت وجود دارد، خطر تله‌های انفجاری و مین‌ها است

Admin by Admin
۱۷ آذر ۱۳۹۸
in خطرات, اطلاعات عمومی, بیابان
532 5
2
Share on FacebookShare on Twitter

مین در بیابان لوت؟ آیا امکان دارد؟ آیا در بیابانی که جهانی شده این خطر برای گردشگران وجود دارد؟

نام بیابان لوت خود به اندازه کافی از عظمت و گستره اش خبر میدهد، چه برسد که بخواهیم توصیفی از اقلیم منحصر به فرد آن داشته باشیم. بیابان لوت یکی از جذاب ترین و شگفت انگیزترین بیابان های دنیا است که در هر قسمت از این اقلیم گسترده، یک شگفتی شما را به خالق آسمان ها پیوند میدهد.

You might also like

تمدن جیرفت

تمدن جیرفت

۰۸ آبان ۱۴۰۴
قهستان

قهستان

۳۰ مهر ۱۴۰۴

از طرفی دیگر، موقعیت منطقه ای کشور ما از نظر شاهراه ارتباطی بین خاورمیانه باعث شده تا از دیر باز نگاه متفاوتی را بین کشورهای همسایه و دیگر کشورها به روی خود تحمل کنیم. از نگاه روس ها برای اتصال به آبهای بین المللی جنوبی، از طریق شاهراه ایران تا نگاه آمریکایی ها و اروپایی ها برای گذری ارتباطی و پایگاه منطقه ای و نفتی که تا حد زیادی با وجود همه ناملایمات و کاستی ها و بدعهدی‌ها، توانسته‌ایم هنوز هم بدون فرمانفرمایی بیگانه استوار بمانیم و کشورمان از دیر باز تا کنون توانسته تا از تاثیر گذاری همه جانبه دولت‌های متخاصم بر روی منطقه استراتژیک ایران، این تهدید‌ها را به نحوی کم و بیش دفع نماید و به فرصت تبدیل کند.

مین در بیابان لوت چگونه و چرا؟ بیابان لوت با پهنه ای حدود ده درصد مساحت ایران و با نحوه قرار گیری خود به صورت شمالی-جنوبی و همین طور شرقی-غربی و با توجه به اتصالش از سمت شمال به کویر مرکزی ایران، از دیر باز محل تاخت و تاز و عبور راحت و بی دردسر کاروان های حمل مواد مخدر بوده و از آنجا که سال ها پیش مرزها توسط ژاندارمری، یکی از نهادهای انتظامی و نظامی حفظ و نگهداری می‌شد، بحث چگونگی مقابله با این کاروان ها مطرح بوده است، کاروان هایی که با عبور از کریدورهای رفت و برگشتی مواد مخدر، برای امنیت کشور مشکلاتی را پدید آورده بودند.

به همین علت از حدود سالهای دهه ۶۰ و برای مقابله و جلوگیری از رفت و آمد این کاروان‌ها قسمت‌هایی از نقاط استراتژیک بیابان لوت مین‌گذاری شد (مین در بیابان لوت).
شاید در حال حاضر با نگاه به گذشته این کار بی معنی و خطرناک محسوب میشود، اما اگر بخواهیم صادقانه به این مورد آن هم در دهه ۶۰ نگاه کنیم چاره‌ای جز این گونه اقدامات نبوده مگر آنکه کشور زیر بار هزینه های سنگین تامین نیرو در جای جای این پهناور مرز ایران در می‌آمد یا با دیوار کشی خط مرزی میتوانست تا حد زیادی از این آمد و شدها بکاهد. هر دو کار بسیار هزینه بر و زمان‌بر می‌بود و به ناچار برای کوتاه ترین زمان ممکن، عملیات مین گذاری در نقاط خاص که کریدورهای کاروان‌های حمل مواد مخدر بود به بهترین گزینه تبدیل شد. چرا که در آن برهه زمانی کمتر کسی این بیابان بزرگ را می‌شناخت و عبور از آن نیز خنده دار به نظر می‌آمد.

این عملیات (مین در بیابان لوت) بعد از حدود یک دهه و با پیشرفت تکنولوژی و تغییر در رویکرد دولت در جهت تغییر روش مقابله متوقف شد، این تغییر در زمانی انجام شد که دیگر نهاد ژاندارمری به عنوان متولی کارگذاری مین‌ها، منحل شده بود و نیروهای آن یا بازنشسته شده بودند و یا در سطح دیگر نیروهای نظامی کشور پراکنده و تله‌های انفجاری کارگذاشته شده بدون داشتن اطلاعاتی از محل قرارگیری آنها به نوعی سرگردان در لوت باقی ماندند! عوامل طبیعی باد و آب های روان فصلی در لوت بعضا آنها را جابجا و دوباره مدفون کرده بود و از نیروهای ژاندارمری هم کسی نبود تا بتواند با راهنمایی، نقشه‌ای دقیق و کاربردی ترسیم کرده و یا ترتیبی برای به جمع آوری آنها اتخاذ نماید و کماکان این مشکل یعنی بودن مین در بیابان لوت یکی از خطرات شناخته شده است. از طرف دیگر کاروان‌های حمل مواد نیز برای مقابله با نیروی نظامی ژاندارمری شروع به مین گذاری متقابل کرده بودند و دیگر این بحث گره کوری شده بود که حتی با مرور زمان به هیچ عنوان تاکنون هم باز نشده است!

چیزی که هم اکنون در دست داریم شنیده هایی است که مناطقی از این گستره بزرگ، آلوده به مین است و هیچ نهاد و دست اندرکاری هم زیر بار وجود آن نمی‌رود و علاوه بر ترس از وجود تله های انفجاری قدیمی، متاسفانه در سال های گذشته نیز شاهد افزایش بکارگیری اینگونه تله های انفجاری در نقاطی از لوت هستیم که بعضا حتی در کریدور ترانزیتی مواد مخدر هم نبوده و وقتی از آنها خبر میشویم که متاسفانه خساراتی جانی در منطقه ای بوقوع پیوسته است. مین هایی که جدید کار گذاشته شده بدون هیچ گونه اعلام و تابلویی برای آگاهی از وجود آنها و در مناطقی بکار رفته که دور از مسیر قاچاقچیان مواد مخدر بوده و گردشگران و فعالان محیط زیستی که به نوعی در این بیابان تردد میکنند را دچار خطر کرده و نگرانی هایی را در پی داشته است.

طی سالهای گذشته و با اشراف طبیعت دوستان و همین طور بحث جهانی شدن این اثر طبیعی پایگاهی به عنوان متولی ساماندهی این بیابان بزرگ ایجاد شد و در نتیجه با اقدامات خوبی که انجام شده، محدوده‌هایی برای بیابان لوت توسط پایگاه جهانی لوت و نیروی امنیتی در ایران تعیین شد که با ایجاد منطقه بندی لوت، و بر اساس نقشه تهیه شده و مشخص نمودن حدود آن و تعیین ضوابط خاص بر روی نقشه رنگ بندی سبز، نارنجی و قرمز مشخص شده است.

بر اساس این مصوبات به مناطق نارنجی روی نقشه با مجوزهای اخذ شده از مبانی گردشگری و امنیتی می‌توان ورود کرد ولی به هیچ عنوان نمی‌توان وارد مناطق قرمز شد، حتی با داشتن مجوز! بالطبع در منطقه سبز می‌توان بدون نیاز به مجوز یا بودن خطر تردد داشت.
لازم است این را همین جا یادآور شوم که حتی در منطقه سبز نیز حتما با افراد آگاه و راهنما باید وارد شد، چرا که طبیعت در عین زیبایی بسیار خطرناک است و شما بدون داشتن تجربه و تجهیزات ناوبری به مشکلات زیادی برمیخورید و به راحتی گم خواهید شد. بیابان لوت در عین زیبایی خاص خود، بسیار خطرناک است و با انتخاب جهتی اشتباه، راه خود را گم خواهید کرد. این نقشه به زودی از طریق کارگروه پایگاه و نیروی انتظامی برای استفاده در دسترس عموم قرار می‌گیرد. (هنوز خبری از آن نیست!)

 

مین در بیابان لوت
آثار خطرات به جا مانده در بیابان لوت
از همه این قضایا که بگذریم با نگاهی به رویکرد صنعت گردشگری در ایران و نیاز اساسی برای شناساندن زیبایی های طبیعت و تاریخ منحصر به فرد ایران می توان از داشته ها و پتانسیل خوبی که در این حوزه وجود دارد آگاهانه استفاده کرد. این بیابان از یک طرف میتواند خود به عنوان سرمایه ای ملی برای ارزآوری به حساب آید و از طرفی با وجود خطراتی همچون تله های انفجاری یا مین در بیابان لوت، آن هم در مناطق نامشخص بدون دادن آگاهی های لازم نیز میتواند به راحتی بخش بزرگی از جامعه هدف در این صنعت را از ورود به ایران حذف کند.
ما هم می دانیم که از لحاظ های امنیتی و منطقه ای بیابان لوت نیاز به مراقبت و کنترل دارد، اما آیا در این سال ها و با پیشرفت روز افزون تکنولوژی های متعدد نمی‌توان راهکارهای مناسبی برای کنترل و مراقبت همه جانبه از این منطقه داشت؟
این را همه می‌دانیم که به دلیل محدودیت فراوان آبی و خاکی در کیفیت و همین طور کمیت آنها، هیچ برنامه و توسعه‌ای اقتصادی مبتنی بر کشاورزی و دامپروری و همین طور صنایع را در حدود ده درصد از خاک کشورمان نداریم و در حال حاضر بهترین فرصت برای استفاده از منابع موجود این بیابان بزرگ، رونق در جذب توریست‌های داخلی و خارجی است تا در صنعت گردشگری منطقه رونقی ایجاد نماییم. رونقی که می توان با امن کردن منطقه‌های مختلف این بیابان به صورت دوجانبه علاوه بر حفظ حریم امنیتی آن، به خوبی آن را مدیریت کرد و با پاکسازی تله‌های انفجاری، وجود مین در بیابان لوت و آگاه سازی گردشگران، امنیت مناسب و قابل قبول را برای جذب سرمایه و استفاده از این طبیعت منحصر به فرد فراهم آورد.
همه را گفتیم و در آخر باز هم یادآوری میکنم بیابان لوت با برخورداری از طبیعتی زیبا، به دلیل دورافتادگی و وسیع بودن خود، محیطی خشن داشته و برای استفاده از زیبایی های آن علاوه بر کسب مجوز های لازم باید به همراه افراد کاردان و راه بلد آن به همراه تجهیزات ناوبری مناسب وارد شد.
مفقود شدن، گرفتار شدن در طوفان‌های کویری، هبوب، زمین‌های نامناسب و صعب‌العبور از جمله مخاطرات سفر به مناطق حساس لوت است. ضمن این‌که بیابان لوت در رصد اطلاعاتی نیروهای نظامی و امنیتی قرار داشته و عدم هماهنگی‌های لازم برای ورود به مناطق کویری و بیابانی (جز محدوده سبز) می تواند موجب بروز مشکل برای کسانی شود که مقررات ورود به این بیابان بزرگ را نادیده گرفته‌اند.
Tags: خطرات بیابانژاندارمریقاچاقمین در بیابان لوت
Admin

Admin

Related Stories

تمدن جیرفت

تمدن جیرفت

by Admin
۰۸ آبان ۱۴۰۴
0

تمدن جیرفت و اخباری جدید از این منطقه حکایت از آن دارد که چهار اثر باستانی نفیس (عتیقه) از دل...

قهستان

قهستان

by Admin
۳۰ مهر ۱۴۰۴
0

قهستان کجاست؟ سرزمینی که در تمامی نقشه‌های قدیم به وضوح از آن نام برده شده و دارای وسعت زیادی است...

کریت

کریت

by Admin
۰۹ مهر ۱۴۰۴
0

روستای کریت در مسیر راه تاریخی دیهوک به طبس و در ۲۰ کیلومتری شهرستان طبس قرار دارد. نام کُریت در...

سگ توره

سگ توره

by Admin
۱۴ شهریور ۱۴۰۴
0

سگ توره چیست؟ در مورد پدیده هیبرید شدن حیوانات یا همان دورگ شدن توسط آمیزش و زادآوری اعضای متفاوت خانواده...

Next Post
شهاب سنگ یافت شده در بیابان لوت

شهاب سنگ

Comments ۲

  1. مهدی says:
    11 ماه ago

    بسیار عالی و آموزنده بود ، مثل همیشه

    پاسخ
    • Admin says:
      11 ماه ago

      از اینهمه مهر و محبت شما سپاس … همین توجه شماست که انگیزه به ادامه کار ما میدهد

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Yardang (Iran Deserts is our Speciality)

یاردانگ سایت مستقل خبری و اطلاع‌رسانی است.
آگاهی‌رسانی و اطلاعات جامع از کویرها و بیابان‌های ایران
در حیطه فعالیت‌های سایت یاردانگ است.
هر گونه برداشت با ذکر منبع یعنی سایت یاردانگ مجاز است.
کلیه حقوق سایت یاردانگ برای شرکت کلوت شهداد کویر به شماره ثبت ۶۱۴۳۴ محفوظ می‌باشد.

  • Buy
  • Support Forum
  • حمایت مالی
  • About / درباره ما
  • Contact us / تماس با ما

بیابان‌های ایران تخصص ما است 2012 Yardang.ir©

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms below to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
icon
از ما بپرسید ....
icon
×
icon
تا جایی که بتوانیم آگاهی شما را بالا می‌بریم. از ما بپرسید ...
ما سعی داریم در کمترین زمان ممکن پاسخ‌گوی شما باشیم.
مدیر سایت Whatsapp chat
مدیر سایت
مدیر سایت
برای شروع گفتمان، کلیک کنید
×
icon
سوالات متداول
در این قسمت سوالات متداول کاربران جمع آوری شده است تا در صورتی که شما هم همین سوال را دارید پاسخ سوال خود را پیدا کنید
بازگشت
No Result
View All Result
  • صفحه اصلی
  • راه‌های قدیمی و کهن
  • عوارض جغرافیایی
  • اطلاعات عمومی
  • بیابان
  • زیست‌بوم
  • اخبار
  • داستانک
  • دیدنی‌ها
  • خطرات
  • اقامتگاه
  • تور
  • مسیر بیابانی
  • تماس با ما

بیابان‌های ایران تخصص ما است 2012 Yardang.ir©