میلها در لوت چه سازههایی هستند و چه کاربردی داشتهاند؟ از آنها در یاردانگ بخوانید
در زمانهای گذشته، عبور کاروانها از بیابان لوت بدون تکنولوژی و دستگاههای امروزی جز با همراه کردن بلدراه و مسیریابها با خود، میسر نبوده است. کاروان تنها با اتکا به جلوداری بلدراهها از لوت عبور میکردند، این افراد علاوه بر آگاهی از دانش ستاره شناسی برای گذر از بیابان در شب، از علایمی که برای عبور توسط راهبلدها درست شده بود نیز استفاده میکردند. میلها در لوت این بیابان گسترده و بزرگ از اهمیت بالایی برخوردار بوده و به عنوان نشانه راه بکار میرفته است.
این نشانههای دست ساز، در حقیقت ستونهای افراشتهای در دشت بوده که به نام میل مشهور است که در اندازههای مختلفی بسته به محل مورد استفاده درست میشده و معمولا از محل هر کدام، میل بعدی نیز قابل دیدن بوده تا مسیر و راه درست توسط کاروان دنبال شود. میلها در لوت از علایم بسیار حیاتی راهها محسوب میشدند.
این میلها از مصالح آن زمان یعنی سنگ و ملاط ساروج، اکثرا گرد و استوانهای ساخته میشده تا از خرابی توسط عوامل طبیعی هم چون باد و باران در امان باشد و چنان که تا زمان ما هم هنوز این  نشانهها باقی ماندهاند.
البته بنا به فراخور راه و تردد روی آن، شکل و اندازه میلها متفاوت است، چنانچه سازههای کوچک بدون ملاط و اتصالات تنها به صورت سنگهای روی هم قرار گرفته نیز در بسیاری از کورهراههای دیده میشود که همانها هم به نوعی جزو میلها به حساب میآیند. تعدادی از این میلها در لوت را در این پست اینستاگرام + میتوانید ببینید که در مسیر قدیم کرمان به مشهد راه را علامت گذاری کرده است.

با توجه به کارایی این میلها در اقلیم بیابانی به خصوص بیابان لوت، در تمامی راههای کهن میتوان با دقت آنها را مشاهده کرد. میلهایی که از چند سنگ روی هم قرار گرفته تا برجهای نگهبانی بلند به مانند میل فرهاد، میل نادری و یا میلهایی که به خصوص در لوت شمالی قرار دارند نیز از همین دسته میباشند
بد نیست تا ما هم در گذر از این راهها و کوره راههای بیابانی بر تداوم این سنت قدیمی برای آیندگان کوشا باشیم و به احیا میلها در بیابان و در حد توان خود بپردازیم.
 
			 
    	 
			 
                                
 
					

 
                                




 
                 
    
سلام
من میخوام با شما صحبت کنم
شماره من ۰۹۰۲۱۴۸۵۹۳۹
واتساپ و تلگرام هستم
ممنون